تاریخچه سیم و کابل

در این مقاله با بررسی تاریخچه سیم و کابل در جهان و در ایران، سعی می کنیم این صنعت و پیشینه آن را معرفی نماییم.

تاریخچه سیم و کابل در جهان

در سال 1830 کشتیرانان کابل را ساختند اما از آن برای انتقال جریان برق استفاده نمی کردند. تا در سال 1850 و با کشف برق از این کابل ها استفاده شد . منتها چون این کابل ها روکش نداشتند خطرات ناشی از برق گرفتگی بسیار داشت .

در سال 1876 سیم و کابل هایی با روکش پلاستیکی از کائوچوی طبیعی به نام گوتاپرچا ساخته شدند شیوه ساخت آنها به این صورت بود که این ماده را به دور سیم پیچیده و آن را در دمای 130-140 درجه سانتیگراد قرار می دادند.سپس با روکشی از سرب روی آن را می پوشاندند.

در سال 1887 دانشمندان آن زمان ماده ای به نام با کلیت که ارزان تر و سبک تر از گوتاپرچا بود ساختند و آن را برای اولین سیم و کابل 10 کیلوولت سه رشته ای استفاده کردند .

از سال 1935 با کشف عایق های کاغذی توسط دانشمند سوئیسی به نام بورل صنعت سیم و کابل پیشرفت چشمگیری را شروع کرد تا سال 1953 که برای اولین بار کابل خشک با عایق پلی اتیلن کراس لینک (XLPE) در کارخانه جنرال الکتریک ساخته شد به وسیله همین عایق XLPE  امروزه سیم و کابل های فشار قوی ساخته میشوند.

روش ساختن سیم و کابل در اکثر کارخانه های تولیدی یکسان است آن هم به دلیل یکسان بودن قوانین و استاندارد های ساخت در سراسر دنیاست .

تاریخچه سیم و کابل در ایران

در سال 1282 هجری شمسی فردی به نام محمد حسین امین الضرب که به پدر برق ایران هم معروف است سیم و کابل را وارد ایران کرد

نیاز روز افزون به تجهیزات برق باعث شد تا سرمایه گذاران به جای وارد ات به دنبال دانش ساخت باشند که در این زمینه موفق بودند.

لازم به ذکر است کلمه سیم در زبان فارسی اصیل به معنای نقره است که به راحتی به شکل مفتول و سیم نازک در می آید . همچنین آقای امین الضرب اولین بار سیم را از کارخانه ای فرانسوی به نام CEEM به ایران وارد کرد. جالب است بدانید به این کلمه در زبان فرانسوی (س دوزم) می گفتند اما در ایران آن را سیم نامیدند. پس از مدتی این کلمه توانست جایگاه ویژه ایی در نام گذاری رسانا های برقی پیدا کند.

اولین کارخانه های تولیدکننده سیم و کابل در ایران

  • کارخانه فروزنده
  • دیاموند (هادی برقی)
  • الکتریکی خراسان
  • سیمکو
  • ایر کابل
  • کابل ساوه
  • آلومتک